Naše stroje
S postupující elektrizací tratí ČSD narůstala potřeba vozů pro prohlídky a opravy trakčního vedení. Jelikož stávající počet speciálních vozidel řad M 144.0, M 250.0 a M 263.0 (891, 893 a 894) nepostačoval, řešily ČSD přechodně tento nedostatek rekonstrukcí motorových vozů řady M 131.1 (890), které po vyřazení z osobní dopravy byly opatřeny prohlížecí věží a montážní plošinou. Vzhledem k jejich stáří byl zadán vývoj nového vozu pro údržbu trakčního vedení. V roce 1981 vyrobila Vagonka Studénka prototyp nového motorového vozu ř. M 153.0. Konstrukce vozu je odvozena z řady M 152.0 (810). Vnitřní prostor skříně je rozdělen na pracovní a skladovou část. Vůz má rovněž hygienické zázemí. Vstup do vozu je umožněn dvěma předsuvnými a jedněmi jednokřídlovými dveřmi. Na střeše je umístěna prohlídková kabina, z níž se vstupuje na pevnou izolovanou plošinu pro práci pod napětím 3 kV ss s oboustranně výsuvnou lávkou. Na střeše je dále umístěn kontrolní polopantograf a lávky pro přechod na připojená vozidla. Hnací agregát je rovněž shodný s řadou 810, ovládání umožňuje jízdu trvalou rychlostí 5 km/h. Vagonka Studénka dodala v letech 1983 až 1992 celkem 111 těchto motorových vozů pro ČSD, jeden pro DNT a další tři pro rozchod 1520 mm. Vozy ČD jsou nyní zařazeny mezi traťové mechanizmy, a proto jsou označeny řadou MVTV - 2 s původnlmi inventárnlmi čísly.
Motorový vůz M 153.0(MVTV-montážní vůz trakčního vedení) slouží k prohlídce,údržbě a drobným opravám trolejového vedení u obou proudových soustav.Pro stejnosměrné napětí 3 kV se používá jak pro práci bez napětí ,tak i pro práci pod napětím.U střídavého systému 25kV se používá jen pro práci bez napětí v troleji.Výšku a klikatost trolejového vedení lze kontrolovat v obou soustavách pod napětím.
Vůz má hydromechanický přenos výkonu shodný s řadou M 152.0.Hnací soustrojí tvoří naftový motor ML 634 o jmenovitém výkonu 155 kW /210 k/při 2150 ot/min.Hydromechanická převodovka Praga 2M70,kloubový hřídel a nápravová převodovka NKR 16 pohánějící jednu nápravu.
HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJERozchod.....1 470mm Maximální rychlost .....80km/hod Výkon motoru.....155kW/210 Délka vozu přes nárazníky.....13 970mm Délka skříně vozu.....13 103mm Šířka skříně vozu.....3 703mm Výška střechy vozu nad T.K.....3 500mm Maximální výška vozu v místě prohl. kabiny.....4 635mm Hmotnost vozu.....23 500kg Výška pracovní plošiny.....4 100mm
MNOŽSTVÍ PROVOZNÍCH HMOT Objem palivové nádrže.....300l Objem chladícího a vytápěcího okruhu.....130l Objem písečníků.....2x30l |